Városlista
2024. május 6, hétfő - Ivett

Hírek

2022. Július 11. 14:35, hétfő | Helyi
Forrás: Máté Dániel

Belakjuk a fürdőszobánkat

Belakjuk a fürdőszobánkat

Nagy változás előtt állnak a fürdőszobáink – ez derül ki az AREZZO design belsőépítészek és lakberendezők körében elvégzett kutatásából és dizájn pályázatából.

A fürdőszobák nőnek, kikerülnek belőlük a háztartási funkciók, és az élet fontos színtereivé válnak. A fürdőszoba trendek nem divathóbortok, sokkal inkább a körülöttünk zajló társadalmi változások leképeződései, amik közül a legfontosabb, hogy egyre inkább belakjuk a fürdőnket, és nemcsak a nők, hanem a férfiak is.

A fürdőszoba megszűnik funkcionális helyiség lenni a lakásban, egyre inkább belakjuk, a lakás integráns, de meghitt részévé válik – ez derül ki az AREZZO design 145 belsőépítész és lakberendező megkérdezésével készült kutatásából, valamint a cég által meghirdetett fürdőszoba dizájn pályázatból. A kérdőív és a beérkező pályamunkák is arra utalnak, hogy a fürdő immár nemcsak nőknek jelent ideális terepet az elvonulásra és feltöltődésre, hanem a férfiaknak is.

A megkérdezett tervezők 52 százaléka nyilatkozta, hogy a fürdőszoba a jövőben a privát tér színtere lesz, és csaknem minden más megkérdezett kényelmes, békés helynek látja a jövő fürdőszobáját. A szakértők 36 százaléka úgy vélekedik, hogy a háztartási funkciók (mosás, szárítás, takarítószerek tárolása) kikerülnek a fürdőszobából, ami így inkább a lakás egy integráns részévé válik „ahol tartózkodni nem egy állapot, hanem egy tevékenység”. Ezzel párhuzamosan a megkérdezettek 37 százaléka válaszolt úgy, hogy a fürdőszobák egyre nagyobbak lesznek.
„Ezek nem egyszerű divathóbortok, sokkal inkább a körülöttünk zajló társadalmi változások leképeződései” – mondja a felmérés eredményeiről Jelinek-Várhegyi Kata, az AREZZO Design Kft. marketing vezetője. „A generációkutatók szerint egy mai huszonéves fiú kozmetikai kelléktára vetekszik az anyjáéval, egyre több időt töltünk mindenféle élettérben négyszemközt a telefonunkkal, és ezzel párhuzamosan nő az igényünk az egyedüllétre, márpedig a fürdő kínálja magát, mint az elvonulás színtere.” Ebből pedig a férfiak is kiveszik a részüket. Erre utal az is, hogy megkérdezettek körében – ahol amúgy erősen felülreprezentáltak a nők – lényegében nincs különbség a válaszadók nemét tekintve abban, hogy szerintük a fürdő milyen funkciót fog betölteni az életünkben.


Ezzel párhuzamosan a fürdőszoba fokozatosan közeledik a hálóhoz. Nemcsak arról van szó, hogy a válaszadók 22 százaléka szerint minden hálóhoz kellene egy fürdőszobának tartoznia (az én fürdőm az én váram), hanem arról is, hogy a háló és a fürdő egyre kevésbé válik el egymástól hermetikusan. „A beérkezett pályaműveken azt látjuk, hogy megszűnnek a szobát és a fürdőt elválasztó ajtók, a fürdő inkább a hálószoba része, egy sarok, ami inkább bútorokkal, egyszerű térelválasztó elemekkel különül el a háló többi részétől, nem zárható úgy, mint korábban” – mondja Jelinek-Várhegyi Kata.

A kutatásból kirajzolódó trendek egy másik vonulata a technológia fejlődésére és a fogyasztói igények változására vezethető vissza. Az AREZZO által meghirdetett fürdőszoba design pályázatra beérkező pályaműveken egyáltalán nem láthatók falra erősített, vagy fürdő pultba süllyesztett mosdók, a trend egyértelműen a fürdőszoba szekrényre helyezhető, abból kiemelkedő mosdóknak kedvez. „Ez sem egyszerű divatőrület, azt mutatja inkább, hogy az emberek fenntartják a jogot az őket körülvevő tér megváltoztatására. Ezeket a mosdókat, vagy az alattuk levő szekrénykéket sokkal egyszerűbb cserélni, mint a régi, nehéz fajanszokat, ezért a fogyasztó – ha nem is tudatosan – mégis inkább ezt választja, mert fenn akarja tartani annak lehetőségét, hogy holnap egy másik fürdőből posztoljon képet, mint ma” mondja az AREZZO marketing vezetője.

„Ma még sokan luxusként élik meg a szabadon álló térkádakat, de ez ugyanennek a jelenségnek egy másik megjelenési formája” – mondja a fürdőszoba szakértő. Hiába drágábbak a lábas kádak, ha az árkülönbözetet a vevő mégis megfizeti a beépítésben és a burkolásban, aminek a végeredménye sokkal inkább örök időkre szól, mint egy szabadon álló kád elhelyezése. És ha már itt tartunk, a fürdőnek ugyan szerves része marad a WC, de megkérdezettek nagyjából 1/3-1/3-ad arányban választották azokat lehetőségeket, hogy a WC kikerül a fürdőszobából, ott marad, de inkább bútor jellege lesz, illetve marad olyannak, amilyen volt, fehér porcelán a falra függesztve. „A 3 lehetséges válaszból 2 itt is azt mutatja, hogy a fürdő inkább egy csendes szoba lesz, nem funkcionális, berohanok, elintézem, kirohanok helyiség” – mondja Jelinek-Várhegyi Kata.

A trendeknek ebbe a vonulatába tartozik a kenhető burkolatok népszerűvé válása: a megkérdezett szakemberek 22 százaléka vélekedett úgy, hogy ezekkel az, ügyes kezű amatőrök által is felvihető burkolatokkal egyre többet találkozunk a jövő fürdőszobájában. További 23 százalékuk faanyagokat és egyéb meleg burkolatokat képzel a fürdőbe, ami korábban szigorúan a háló, és a nappali burkolata volt, a konyhában és a fürdőben még ma is a hidegburkolat uralkodik.

Mindezzel párhuzamosan természetesen a fürdőszoba trendekben is tetten érhetők igazi őrületek. „A világ nagyon kevés kevésbé praktikus építészeti eszközt fejlesztett ki korábban, mint az óriás burkolólapok” – mondja az AREZZO marketing vezetője. Ezeket a – nem ritkán 2m x 1m-es – lapokat lerakni kész kínszenvedés a burkolók számára. Szinte mindenki tetemes felárral végzi ezt a munkát, és az sem ritka, hogy egyszerűen nem vállalják, mert törik, nem javítható egy esetleges hiba, nagy a kivitelező kockázata. Hogy mégis a megkérdezettek csaknem 40 százaléka szerint a fürdő burkolásában ez a jövő egyik meghatározó trendje lesz, az azt mutatja, hogy a fürdőben is előfordul, hogy egyesek a társadalmi státuszuk megmutatására használják a dizájnt.

Ami a színeket, és a hangulatokat illeti, a felmérés tanúsága szerint a fürdőszobák jövője itt is a decens és fiatalos hálószobák irányába mozdul el. A megkérdezettek zöme úgy véli, hogy a fürdőkben továbbra is a pasztell és a semleges színek fognak dominálni, de a tervezők egyharmada ehhez hozzáteszi, hogy a kiegészítő kellékeknél viszont az erősen elütő élénk színek dominálnak majd a jövőben. „Ebben a tekintetben is megfigyelhető a hálók és a fürdők »közeledése«, hiszen a színhasználatnak ezek a trendjei a hálószoba dizájnban is tetten érhetők, és a választás ott is leginkább a megrendelő életkor szerinti helyzetéhez igazodik” – mondja Jelinek-Várhegyi Kata.

A 2020-as évek második felében a fürdőszoba dizájn határozottan kilendül a funkcionalitás szerepköréből. A fürdő sokkal inkább a hálószoba egy meghosszabbított karjává, egy új élettérré, elvonulási helyszínné válik, de immár gender semleges üzemmódban: a nők és a férfiak együtt keresik ezeket a lehetőségeket és megoldásokat fürdőszoba dizájnban, a sitcomokból pedig kikopnak azok a jelenetek, amikor a férfi hiába várja, hogy a nő végre kijöjjön a fürdőből. De ez nem úgy valósul meg, hogy a nő sem tölt sok időt odabent, hanem úgy, hogy a férfi is. Ideje elgondolkodni a „saját fürdőt mindenkinek” koncepción.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 06. 12:45, hétfő | Életmód

A Tavaszi nagytakarítás kampányban 1500 köbméter szeméttől tisztult meg a természet

Negyedik alkalommal rendezték meg idén a Tavaszi nagytakarítás - Takarítsuk ki együtt a természetet! kampányt

2024. Május 06. 12:44, hétfő | Belföld

Nagy Márton szerint Magyarország képes meghatározó szereplővé válni az űripar területén

Magyarországot gazdasági ökoszisztémája, infrastruktúrája és szellemi tőkéje egyaránt alkalmassá teszi arra, hogy meghatározó szereplővé váljon az űripar területén

2024. Május 06. 12:42, hétfő | Külföld

Nem hadászati nukleáris fegyverek bevetését imitáló hadgyakorlatot rendelt el az orosz elnök

Utasította az orosz fegyveres erők vezérkarát Vlagyimir Putyin orosz elnök, hogy készüljön fel egy olyan hadgyakorlatra, amelyen nem hadászati nukleáris fegyverek használatát fogják gyakorolni