Városlista
2025. december 15, hétfő - Valér

Hírek

2022. Február 22. 09:44, kedd | Helyi
Forrás: MÁV Magyar Államvasutak Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

Szándéknyilatkozat az európai vasutak fejlesztésére

Szándéknyilatkozat az európai vasutak fejlesztésére

Február 21-én, Párizsban több mint 700 fő részvételével, vasúti csúcstalálkozón mutatták be az európai vasúttársaságok vezérigazgatói által aláírt szándéknyilatkozatot.

Ebben elkötelezettségüket fejezik ki az európai vasutak fejlesztése mellett.

Az uniós elnökség keretében a francia vasútvállalat (SNCF) szervezésében megrendezett magasszintű eseményen Magyarországot és a nemzeti vasúttársaságot dr. Homolya Róbert elnök-vezérigazgató képviselte.

„A vasút, a zöldebb és innovatívabb közlekedés motorja” című konferencián aláírt szándéknyilatkozat a leginkább környezetbarát motorizált közlekedési módként a vasút kulcsszerepét hangsúlyozza az uniós klímacélok teljesítésében. Ennek érdekében 2030-ig jelentősen növelni kell a vasúti szektor részarányát, ezért az aláírók elkötelezettségüket fejezték ki amellett, hogy vonzóbbá tegyék a vasutat többek között a nemzetközi személyszállítási szolgáltatások fejlesztésével. A klímacélok elérése érdekében elkötelezettek a vasút fenntarthatóbbá tétele mellett is, ezért törekednek a vasúti közlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkentésére. Az aláírók célul tűzik ki a szektor befogadókészségének növelését, ezért vállalják a munkavállalók között a nők arányának növelését, ezen kívül a vasút innovatívabbá tétele érdekében növelik a kutatási, fejlesztési és innovációs keretüket.

Dr. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója kiemelte: „A csaknem 32 ország által aláírt közös nyilatkozat meg fogja határozni az európai vasúti közlekedés és ipar jövőjét. A vasúti közlekedés mind környezetvédelmi, mind társadalmi szempontból a legfenntarthatóbb közlekedési mód, így piaci részarányának duplázódása nélkül nem lesz karbonsemleges a közlekedés Európában.”

A nemzeti vasúttársaság elnök-vezérigazgatója az eseményen bemutatta a vasútvállalatok célkitűzéseit a befogadókészséghez kapcsolódóan, és felhívta a figyelmet a nagyobb volumenű stratégiai beruházások költségigényére. Az európai vasúti forgalomirányítási rendszer (ERTMS) és a digitális automatikus vonatösszekapcsolás (DAC) olyan technológiák, amelyek jelentősen növelik a vasúti rendszerek átjárhatóságát és a vasútüzem hatékonyságát, ugyanakkor jelentős költségterhet rónak a vasútvállalatokra a járműállomány felszerelése miatt. Elmondta, hogy 2018-ban az európai vasútvállalatoknál a nők aránya átlagosan meghaladta a 21%-ot, ez az arány a MÁV esetében 2021-ben 18% volt, míg a felsővezetők körében megközelítette a 36%-ot. Kiemelte, hogy a MÁV megfelelő munkaidő-beosztással és egyenlő fizetési feltételekkel törekszik arra, hogy a nők számára vonzó munkahely legyen. A vasúti szektorban különösen nagy kihívás a munkavállalók között a nemek kiegyensúlyozott arányának elérése, hiszen a munkakörök többsége fizikailag megterhelő, ám a digitalizáció segíthet ennek enyhítésében is.

A dokumentumban arra kérik az Európai Uniót és a nemzeti kormányokat, hogy fogalmazzanak meg konkrét nemzeti szintű célokat a modális váltás megvalósítása érdekében, támogassák a közlekedési módok közötti egyenlő versenyfeltételeket, valamint biztosítsanak megfelelő forrásokat a vasút modernizálásához. A szándéknyilatkozatot 24 európai ország 32 vasútvállalati vezetője látta el kézjegyével.

A MÁV-Volán-csoport 2022. március 1-jével „Közösségi közlekedés a zöld jövőért” címmel fenntarthatósági kampányt indít, amelyben felhívja a figyelmet az egyéni döntések fontosságára a közlekedési mód megválasztásában.

Dr. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatójának videóüzenete Párizsból:

https://www.youtube.com/watch?v=Bv7LNJNUzeQ

HÁTTÉR:

A vasúti csúcstalálkozón európai intézmények magasrangú képviselői vettek részt, köztük Adina Vălean közlekedési biztos, valamint tagállami közlekedési miniszterek és európai vasúttársaságok vezérigazgatói. A szándéknyilatkozatot bemutató kerekasztal-beszélgetés résztvevői között szerepelt dr. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója, Adina Vălean; Jean-Baptiste Djebbari, francia közlekedésügyi miniszter; Georges Gilkinet, belga miniszterelnök-helyettes és mobilitási miniszter; Raquel Sánchez Jiménez, spanyol közlekedésért, mobilitásért és városi fejlesztésért felelős miniszter; Aleš Mihelič, a szlovén infrastruktúra minisztérium államtitkára; Volker Wissing, közlekedésért és digitális ügyekért felelős német szövetségi miniszter; Nicoletta Giadrossi, az FSI elnöke; Richard Lutz, a DB vezérigazgatója; valamint Jean-Pierre Farandou, az SNCF vezérigazgatója.

A konferencián a résztvevők megvitatták, hogy a vasút miért jelenthet megoldást a közlekedés széndioxid-mentesítésére, illetve a digitális technológiákkal és különféle innovációkkal hogyan lehet a vasúti rendszert korszerűsíteni és hatékonyabbá tenni. A rendezvényen érintették a vasúti rendszer fejlesztésének finanszírozási igényeit, valamint kiemelték a vasúti rendszerbe történő befektetések társadalmi előnyeit. Az eseményen elindították a vasúti szektor kutatás-fejlesztését célzó „Európa Vasútja” közös vállalkozást is, és hivatalosan lezárták a vasút európai évét, amelynek során 2021-ben számos kiemelt vasúti eseményre és kezdeményezésre került sor.

Az Európai Számvevőszék becslése szerint az európai vasúti járműflotta ERTMS-szel történő felszerelése 11 milliárd euróba kerül, míg a DAC esetében 8,5 milliárd euró szükséges a technológia Európa-szerte történő működtetéséhez. A megfelelő finanszírozáshoz elengedhetetlen, hogy a vasútvállalatok állami támogatására vonatkozó uniós szabályok rugalmasabbak és átláthatóbbak legyenek. Hangsúlyozták, hogy fontos figyelembe venni az európai vasútvállalatok eltérő költségigényét is annak érdekében, hogy a technológiákat a kontinensen hasonló ütemben építsék ki.

A MÁV-Volán-csoport célja 2050-ig a klímasemlegesség elérése, ennek érdekében kidolgozta fenntarthatósági célkitűzéseit. A zöldstratégiai célokat 2021. április 22-én a Föld napján ismertette a vállalatcsoport, amelyek között kiemelt jelentőségű a közlekedési szolgáltatók CO2 kibocsátásának csökkentése, a zöld digitalizáció, a hatékony energiagazdálkodás, a hulladékok környezeti terhelésének csökkentése és a körforgásos gazdaságra való áttérés, valamint a környezetbarát, fenntartható vállalati működés kialakítása. A vállalatcsoport fenntarthatósági weboldalán mutatja be célkitűzéseit és a környezet védelmében tett legfontosabb intézkedéseit.

Ezek érdekelhetnek még

2025. December 12. 10:38, péntek | Helyi

Két generáció, egy szenvedély: A Mihalik-bajnokcsalád

Ismerjük meg Mihalik Mirát, a még csak tizenhét éves autóversenyzőt.

2025. December 15. 07:44, hétfő | Külföld

Sok embert agyonlőttek egy ausztráliai strandon egy zsidók elleni terrortámadásban

Ismeretlen fegyveresek lelőttek 11 embert, sokakat pedig megsebesítettek az ausztráliai Sydney Bondi Beach nevű híres tengerparti strandján vasárnap.

2025. December 15. 07:43, hétfő | Életmód

Folytatódik a borult, párás időjárás a jövő héten is

Folytatódik az átlagosnál enyhébb, de jellemzően borult, párás, ködös időjárás a héten is, de elsősorban a hét elején kisebb körzetekben felszakadozhat a felhőzet.

2025. December 15. 07:42, hétfő | Belföld

Orbán Viktor: a befagyasztott orosz devizatartalék lefoglalása és átadása Ukrajnának a háborúba való belépés közvetlen mozdulata

Ha nincs rezsivédelem Magyarországon, alacsonyabb életszínvonal kopogtat be az ajtón - mondta Orbán Viktor a Mandiner Hotel Lentulai című műsorában vasárnap.