2021. június 25, péntek - Vilmos

2020. Július 19. 08:41, vasárnap | Belföld
Forrás: mti

Magyar és amerikai kutatók igazolták Platón több ezer éves feltevését: a föld kockákból épül fel!

Magyar és amerikai kutatók igazolták Platón több ezer éves feltevését, miszerint a föld kockákból épül fel - közölte az Eötvös Lóránd Kutatási Hálózat szombaton az MTI-vel.

A közlemény szerint Platón, az egyik legnagyobb ókori görög filozófus kései munkáiban úgy vélte, a világmindenséget alkotó négy elem - a föld, a víz, a tűz és a levegő - mindegyike szabályos testekből épül fel, ezek közül a föld hexaéderekből, vagyis kockákból.

A három magyar és egy amerikai tudósból álló kutatócsoport igazolta, hogy ha véletlenszerűen választott síkokkal kellően sokszor vágunk ketté egy testet, akkor a folyamat eredményeként keletkező testek (poliéderek) lapjainak, csúcsainak és éleinek átlaga rendre 6-hoz, 8-hoz és 12-höz tart, vagyis az "átlagos alakzat" egy kocka lesz.

A csoport nagy léptékű számítógépes kísérletekkel megvizsgálta a kőzetekben a természetes aprózódást előidéző feszültségmezőket, és igazolta, hogy a természetben előforduló, töredezést okozó leggyakoribb feszültségmezők a testeket kettérepesztik, és ezáltal átlagos értelemben kockákat hoznak létre.

Így tehát a Földön (és más égitesteken) fellelhető töredezett sziklák és kövek geometriai átlaga maga a kocka - tették hozzá.

Domokos Gábor alkalmazott matematikus, az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat egyetemi kutatócsoportjaihoz tartozó MTA-BME Morfodinamika Kutatócsoport vezetője, Kun Ferenc (Debreceni Egyetem) és Török János (BME) elméleti fizikusok, valamint az amerikai Pennsylvania Egyetem kutatóprofesszora, Douglas Jerolmack geofizikus közel négyéves kutatómunkájuk eredményét a világ legkiemelkedőbb tudományos folyóiratai között számon tartott PNAS - amely az amerikai Nemzeti Tudományos Akadémia (National Academy of Sciences) lapja - pénteken publikálta.

Megjegyezték, hogy a kutatás eredményeként Domokos Gábor és társa, Várkonyi Péter másik munkája, a Gömböc most természettudományos értelemben is a helyére került. A Gömböc már a bemutatásakor tudományos szenzáció volt, mivel ez a találmány az első olyan ismert homogén test, amelynek egy stabil és egy instabil, azaz összesen két egyensúlyi pontja van, és bárhogy tesszük le, mindig a stabil egyensúlyi pontjába tér vissza.

A Gömböc tehát az alakfejlődési folyamatok láthatatlan végállomása, míg a most záruló kutatás szerint a kocka a - szintén láthatatlan - kezdete ugyanezen folyamatoknak.

Címkék: föld, platón

2021. Június 25. 06:24, péntek | Belföld

Százhúsz éve nem volt ilyen meleg júniusban, az új napi melegrekord 40 fok

Százhúsz éve nem mértek ilyen magas hőmérsékletet júniusban Magyarországon, mint csütörtökön. A legmelegebb Fülöpházán volt, ott 40 Celsius-fokot regisztráltak

2021. Június 25. 06:00, péntek | Belföld

Kiderült, hogy mi okozta a velencei-tavi halpusztulást

A Velencei-tóban múlt csütörtök óta elpusztult halak patológiai vizsgálata kimutatta, hogy pusztulásukat oxigénhiány okozta - tájékoztatott az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) csütörtökön, a honlapján.

2021. Június 25. 05:00, péntek | Belföld

Érkezik a hidegfront, de jelentős lehűlés nem várható

Pénteken érkezik a hidegfront, és szombatra már országszerte mérséklődik a hőség. Jelentős lehűlés viszont nem lesz, többfelé 30 fok körüli meleg várható.

2021. Június 24. 18:00, csütörtök | Belföld