Városlista
2025. július 4, péntek - Ulrik

Hírek

2013. December 09. 05:00, hétfő | Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség

Lezárultak a tesztek - újra jár az M2-es metró

Lezárultak a tesztek - újra jár az M2-es metró

Véget ért a szeptember 4. óta tartó teszteket lezárva az új biztosítóberendezés- és vonatvezérlő rendszer beüzemelése. Az M2-es metró december 8-án 12:25-től újra teljes vonalon és teljes üzemidőben szállítja az utasokat. A tervezett átadási időponthoz képest bekövetkezett 25 perc csúszást nem műszaki ok, hanem a hatósági adminisztráció időigénye okozta - tájékoztatott a BKK.

A rendszer szeptember elején kezdődő próbái során az éjszakai üzemszünetben napi 2,5 órát, a hétvégi vágányzárak alkalmával 38 órát, nyújtott üzemszünetekben pedig éjszakánként 6 órát, tehát összesen 407,5 órát állt tesztelés alatt. A biztosítóberendezés beüzemelésének az M2-es metró esetében alkalmazott módszere megegyezik a világon más metróknál, vasutaknál szokásos eljárásokkal. A próbákat azonban nehezítette, hogy nem egy új vonal beüzemeléséről, hanem egy működő vonal rekonstrukciójáról volt szó, tehát napközben utasszállítási feladatokat is el kellett látni.

A közlemény szerint a próbákra feltétlenül szükség volt annak érdekében, hogy üzemszerű helyzetben derüljön fény az intenzív futások alatt jelentkező hibákra, s további finomhangolást végezhessenek a szakemberek. A próbák azonban a mai nappal sem érnek véget, a futások következő fázisukhoz érkeztek, hiszen mostantól az utasforgalmi tesztüzem következik, ekkor már utasokat is szállítanak a megszokott rendben. Az utasforgalmi próbaüzem időtartama egy év, amíg a rendszer kisebb javításaira szükség lehet és sor kerülhet még.

Az M2-es metró 2004-ben kezdődött, teljes felújítása közel 40 milliárd Ft-os beruházás. A munka utolsó szakasza a biztosítóberendezések üzembe helyezése és hatósági vizsgáztatása volt, amelyre csak az utolsó Alstom szerelvény forgalomba állítását követően kerülhetett sor, hiszen az új biztonsági berendezések csak az új kocsikkal működnek. A járművek vezérléséhez, a vonatok beszabályozásához nem csupán a berendezés működését kellett megvizsgálni, hanem szükség volt a teljes rendszer működésének ellenőrzésére is, ez pedig csak dinamikus tesztek során lehetséges. A próbák során győződtek meg arról, hogy alkalmas-e a rendszer az utasforgalmi próbaüzem megindításához.

A vonalat és a járműtelepet öt biztosítóberendezési körzet szolgálja ki, és bonyolult belsőtéri berendezések működtetik azt a rendszert, amely a vonatok védelmét és biztonságos haladását biztosítja. Az 1970-ben és 1972-ben a teljes vonalon telepített biztosítóberendezések – mint ahogy a már lecserélt régi, orosz szerelvények is – mára elavultak és elöregedtek, így cseréjük elengedhetetlenné vált. A beruházás során kiépül egy elektronikus központi forgalomirányító rendszer, az új metrószerelvényekhez igazodó korszerű biztosítóberendezések a jelenlegi pontszerű vonatmegállítás helyett folyamatos vonatvezérlést tesznek lehetővé, ezáltal a pályán közlekedő járművek tényleges sebessége folyamatosan ellenőrizhetővé válik: amennyiben a szerelvény túllépi a megengedett maximális sebességet, a rendszer megállítja a vonatot. Az eddigieknél biztonságosabb üzemmód megteremti a lehetőségét akár a 90 másodperces követési időnek, amelynek többek között a forgalmi zavarok elhárításában van szerepe és lehetőséget biztosít egy esetleges csúcsidei sűrítésre is. Az új rendszer az átállás után lehetővé teszi, hogy a kijelzők az M2 vonalán végre ne az utolsó metró elhaladása óta eltelt időt mutassák, hanem a következő vonat várható érkezését.

Ezek érdekelhetnek még

2025. Július 04. 09:00, péntek | Belföld

Orbán Viktor: az Európai Bizottság tévúton jár, ha azt gondolja, az emberek nélkül is meg lehet hozni egy egész Európa sorsát meghatá

Az Európai Bizottság tévúton jár, azt gondolja, hogy az emberek nélkül is meg lehet hozni egy egész Európa sorsát meghatározó fontos döntést, de téved, az ukrán uniós tagság nem fog megtörténni

2025. Július 03. 07:34, csütörtök | Belföld

Mávinform: hosszabb a menetidő a győri fővonalon

Késésekre kell számítani kedd délután a győri vasúti fővonalon, ahol egy műszaki hibás vonat okozott fennakadást.

2025. Július 03. 07:32, csütörtök | Belföld

Orbán Viktor: a kormány elfogadta a 3 százalékos otthonteremtési hitelprogramot

A kormány elfogadta a 3 százalékos otthonteremtési hitelprogramot, az új támogatást mindenki igénybe veheti, aki az első saját lakását vagy házát szeretné megvenni -

2025. Július 03. 07:31, csütörtök | Belföld

Szijjártó Péter: a határ a csillagos ég Magyarország és az Egyesült Államok kapcsolatában

Az elmúlt hónapok során sikerült megteremteni az amerikai-magyar kapcsolatok új aranykorának stabil alapjait, Donald Trump elnök hivatalba lépése óta a barátság felváltotta a kioktatást, a vádaskodást és a megbélyegzést