Városlista
2024. május 7, kedd - Gizella

Hírek

2013. Január 06. 05:00, vasárnap | Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség

Hol vannak most a Malév gépek?

Hol vannak most a Malév gépek?

Pontosan 11 hónapja, 2012. február 3-án hajnalban hideg zuhanyként ért mindenkit a hír: leállt a Malév. Még akkor is, ha már hónapok óta mindenki tudta, hogy nagy a baj. A közelgő egy éves évforduló kapcsán számos kérdés érkezett az AIRportal.hu légiközlekedési portálhoz, hogy mi lett a Malév repülőgépeivel, melyik gép került szétbontásra, melyik gépet adták bérbe más légitársaságoknak.

14 darab Boeing 737-es már a leállás napján távozott. A Malév Boeing 737-es gépeinek nagy része már 2012. február 3-án, a leállás napján elhagyta Ferihegyet. Aznap összesen 14 darab Boeing repülőgépet, még Malév hívójelekkel repülték ki a lízingcég, az amerikai ILFC shannoni bázisára.

Elsőként a HA-LOU lajstromjelű Boeing 737-8Q8 típusú repülő - amely egyébként a oneworld légiszövetség speciális festését viselte - hagyta el Ferihegyet.A gép a felszállást követően egy iskolakört írt le Ferihegy körül, majd alacsony magasságon egy áthúzással köszönt el a korábbi bázisától a Ferihegyi Repülőtértől.

A HA-LOU Boeing 737-800-as pilótája a légiforgalmi irányításhoz történő bejelentkezését követően megjegyezte, hogy 'Indul a feketesereg'. Ez a mondat, melyet az AIRportal.hu egyik tagja rögzített, bejárta a teljes magyar médiát. A HA-LOU az áthúzása után követte a HA-LOK lajstromjelű társát és továbbindult a célállomás, Shannon felé.

Három nappal később, 2012. február 6-én követte 14 társát a HA-LOP lajstromjelű Boeing 737-7Q8-as típusú repülőgép is, amely MALEV 5590 járatszámmal éjfél után nem sokkal szállt fel és egy alacsony áthúzással köszönt el.

A február 3-i csőd napján két Boeing 737-700-as is külföldi reptereken 'ragadt', ahonnan már nem engedték őket felszállni, így ezek a gépek már nem tértek vissza Ferihegyre, a légitársaság bázisára.

A Malév kártyavár összedőlését tulajdonképpen az váltotta ki, hogy a február 3-án hajnalban Budapestre visszainduló járatot nem engedték felszállni Tel Avivból. A légitársaság menedzsmentje ekkor 'dobta be a törölközőt'. A HA-LOA lajstromjelű gép így Tel Aviv-ban maradt, melyet később repült át az ILFC Dublinba, azonban már nem Malév hívójellel.

Egy másik gép, a HA-LOI lajstromjelű Boeing 737-700-as pedig azért maradt Dublinban, mert az ILFC nem látta értelmét visszarepülni Írországból Budapestre, majd pedig innen vissza Shannonba, így mindkét gépet Dublinban készítették fel az új üzemeltetőknek történő átadásra.

A HA-LOU-t később Shannonból Toulouse-ba repülték át tárolásra, majd Montpellierben végezték el az utolsó simításokat az átadás előtt. Ennek a gépnek a tulajdonjoga még korábban az ILFC-től egy másik lízingcéghez került át.

2012. február 10-én, pénteken elrepült Ferihegyről a Malév két De Havilland Canada DHC-8-402Q (Dash 8 ) típusú repülőgépe is. A Malév 4 darab Q400-ast üzemeltetett, a HA-LQA/B/C és a Malév 65 éves évfordulós - retró - festését viselő, HA-LQD lajstromjelű gépeket. A HA-LQA és HA-LQD lajstromjelű repülőgépek pénteken este távoztak Ferihegyről a norvégiai Torp repülőterére, ahol visszaadásra kerültek a lízingcégnek.

Az utolsó, Ferihegyen maradt Malév 737-7Q8 típusú gép 2012. február 17-én, pénteken távozott az írországi Shannonba. A HA-LOB a Malév működésének február 3-i felfüggesztésekor éppen karbantartás alatt volt, ezért nem távozott akkor a flotta többi tagjával együtt.

A HA-LQC lajstromjelű repülőgép helyi idő szerint, délután 4 óra előtt néhány perccel szállt fel Ferihegyről, a 31L (1-es futópályáról) MAH5720 hívójellel. A járat első tisztje Leposa Edina a Nézz, nézz az ég felé... Charlie dalának egy sorával búcsúzott a légiforgalmi irányítástól és mindazoktól, akik hallgatták az utolsó járat távozását a Budapest Approach frekvenciáján.

A Boeing 737-600-asok és a Q400-asok kivételével az összes volt Malév gép ma már újra repül. Nagy részük oroszországi légitársaságok flottáját erősíti.

Ferihegyen ma már csak a HA-LHB lajstromjelű Boeing Boeing 767-27G/ER típusú, szélestörzsű repülőgép és a HA-LNA lajstromjelű Canadair CL-600-2B19 Regional Jet CRJ-200ER gép található.

Mindkettő repülésképtelen állapotban van, a CRJ-nek működésképtelen az egyik hajtóműve, a Boeing 767-es egyik hajtómű-gondoláját pedig még 2011. novemberében törték össze egy rosszul sikerült vontatás alkalmával. Mindkét gépre rengeteget kellene költeni ahhoz, hogy valaha újra a levegőbe emelkedhessenek.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 06. 12:44, hétfő | Belföld

Nagy Márton szerint Magyarország képes meghatározó szereplővé válni az űripar területén

Magyarországot gazdasági ökoszisztémája, infrastruktúrája és szellemi tőkéje egyaránt alkalmassá teszi arra, hogy meghatározó szereplővé váljon az űripar területén

2024. Május 06. 07:49, hétfő | Belföld

Vonat elé hajtott egy kamion Baján

Személyvonat elé hajtott egy kamion hétfő reggel Baja térségében, az 55-ös főút 106-os és 107-es kilométere közötti vasúti átjáróban;

2024. Május 05. 06:00, vasárnap | Belföld

Az ötös lottó nyerőszámai és nyereményei

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 18. héten megtartott ötös lottó és Joker számsorsoláson a következő számokat húzták ki:

2024. Május 04. 06:00, szombat | Belföld

Szijjártó Péter szerint az elmúlt években a magyar külpolitika mindig a jó válaszokat találta meg

Az elmúlt évek súlyos kihívásai során a magyar külpolitika mindig a jó válaszokat találta meg, eközben Brüsszel kudarcot vallott a válságokra történő reagálás során