2021. április 17, szombat - Rudolf

2016. Július 28. 09:15, csütörtök | Bulvár
Forrás: mti

Genetikai felfedezést tett lehetővé a jeges vizes kihívás

Genetikai felfedezést tett lehetővé a jeges vizes kihívás elnevezésű 2014-es internetes jótékonysági kampány,

amelyben világszerte ismert és ismeretlen emberek öntötték magukat nyakon egy vödör jéghideg vízzel és tettek pénzbeli felajánlást.

Az összegyűlt 115 millió dollárt (32,7 milliárd forint) az ALS gyógyíthatatlan idegrendszeri betegség kutatására fordították. Az amerikai ALS Egyesület közleménye szerint a kutatóknak sikerült azonosítaniuk egy gént (a NEK1-et), amely hozzájárul a kór kialakulásához - írta a BBC News.

Az annak idején sok kritikát kapott kihívásból befolyt összegből hat kutatási projektet finanszíroztak. Egyikük, a MinE az örökölt ALS eddigi legátfogóbb kutatása, amelynek eredményeit a Nature Genetics szaklap legfrissebb számában tették közzé.

A kutatásban 11 ország több mint 80 tudósa kereste, melyek a kockázatot hordozó gének az érintett családoknál.

"A felfedezéshez vezető bonyolult genetikai elemzést a rendelkezésre álló ALS-minták nagy száma tette lehetővé" - mondta Lucie Bruijn, az ALS Egyesület szóvivője.

A NEK1 gén azonosítása után a tudósok kidolgozhatják a gyógyításhoz szükséges génterápiát.

Noha az ALS-betegek csak 10 százaléka szenved a kór örökölt formájában, a kutatók úgy vélik, a gének az esetek sokkal nagyobb százalékában játszanak szerepet.

A 2014-es kihívás idején több mint 17 millióan töltötték fel nyakonöntős videóikat a Facebookra és adakoztak, köztük Matteo Renzi olasz miniszterelnök, George W. Bush volt amerikai elnök, Bill Gates informatikai mogul, Mark Zuckerberg Facebook-vezér, Jeff Bezos amerikai mágnás, Tom Cruise és Matt Damon filmsztárok, Steven Spielberg filmrendező, Katy Perry, Shakira, Taylor Swift és Justin Bieber popsztárok, Usain Bolt, David Beckham és Neymar sportolók, Kate Moss szupermodell.

Az ALS okozta izomsorvadás miatt teljesen lebénult világhírű brit elméleti fizikus, Stephen Hawking helyett gyerekei vállalták a kihívást.

2021. Április 17. 13:44, szombat | Bulvár

Ötven éve lőtték fel a világ első űrállomását 50 éve lőtték fel

Ötven éve, 1971. április 19-én állították Föld körüli pályára a világ első űrállomását, a szovjet Szaljut-1-et. Az MTVA Sajtóarchívumának anyaga:

2021. Április 15. 16:07, csütörtök | Bulvár

Jon Bon Jovi a családjáról írta legújabb dalát - VIDEÓ

Új klip jelenet meg Bon Jovi, a 2020 című, tizenötödik stúdiólemezéről Story of Love címmel. A videóban a rocksztár több, eddig sosem látott, személyes családi ereklyét, fotókat, személyes tárgyat is bemutat.

2021. Április 14. 08:44, szerda | Bulvár

Tevéknek szánt közlekedési lámpát helyeztek üzembe Kínában

A világ első, tevéknek szánt közlekedési lámpáját helyezték üzembe a hétvégén Kína északi részén.

2021. Április 13. 18:39, kedd | Bulvár

Könyv jelent meg Diego Maradona életéről

Az isteni Diego Maradona címmel jelent meg életrajzi könyv a 2020. november 25-én, 60 évesen elhunyt világklasszis argentin labdarúgóról.