Városlista
2024. április 25, csütörtök - Márk

Hírek

2022. Május 16. 15:10, hétfő | Helyi
Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

Európában egyedülálló vágányépítő géplánc dolgozik a Szeged-Röszke vonal felújításán

Európában egyedülálló vágányépítő géplánc dolgozik a Szeged-Röszke vonal felújításán

210 tonnás, SMD-80-as típusú vágányépítő és átépítő géplánc állt munkába május 9-től a Szeged-Röszke vonalon.

A 13 kilométernyi pálya felújítását hatékonyabbá és gyorsabbá tevő munkagép műszakonként akár 1,5-2 kilométernyi vágányt képes átépíteni. A tervek szerint a vágányok, váltók és a szükséges építmények elkészültét követően, augusztus elejétől már megindulhat a tehervonatok közlekedése Szeged, Röszke és Szabadka között, hogy kerülőutat biztosítsanak a Budapest-Kelebia vonal felújításához szükséges vágányzár idejére. A személyszállítás a teljes korszerűsítés végeztével, várhatóan 2023 őszén indulhat újra.

A világ egyik legnagyobb vasútépítőgép-gyártója, a Plasser & Theurer által épített gépláncból mindössze hármat alkalmaznak aktívan Európában, hétfő óta ezek egyike dolgozik a Szeged és Röszke közötti 136-os számú vasútvonal kivitelezésén. A géplánc korábban már részt vett például a Budapest-Hatvan és a Debrecen-Balmazújváros vonalszakaszok felújításában is. Az akár 3-400 méteres óriási munkagép alkalmas valamennyi típusú fa-, beton- vagy acélalj elbontására és új aljak folyamatos, előre meghatározott, egyenlő távolságú lerakására, valamint sínek, váltók (kitérők) felszedésére és újak fektetésére is. A vágányátépítés egyetlen munkafázisban, folyamatosan végezhető, a rendszer ráadásul 120 méteres úgynevezett hosszúsínek beépítésére is alkalmas. Egyik specialitása és előnye, hogy az időjárási körülményektől függetlenül megbízhatóan magas vonóerőt és előrehaladást biztosít a lánctalpas meghajtóegysége.

A géplánc 136-os vonali üzembe állítását megelőzően, a tavaly ősszel megkezdett felújítás során már ágyazat-, vágány- és váltóbontási, talajstabilizációs munkákat végeztek, megkezdték a felsővezeték-tartó oszlopok alapozását és felállítását, csatornák feletti hidak esetében bontási, cölöpözési munkálatok zajlottak, Röszkénél elbontották a biztosítóberendezést, több vasúti-közúti átjáróban ideiglenes forgalomtechnikai tereléseket alakítottak ki, Röszkén és Szegeden pedig lebontották a felesleges épületeket, őrházakat.

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a csongrád-csanádi megyeszékhelyet Röszkével és Szabadkával összekötő vasútvonal a felújítását követően jelentős szerepet tölthet be a határmenti terület gazdasági-társadalmi fejlődésében. A személyszállítás megindítását követően, 2023 őszétől sűrűbbé, gyorsabbá és kényelmesebbé válik a vonatforgalom Szeged és az észak-bácskai települések között. A villamosítás és a korszerűsítés révén pedig még környezetkímélőbbé válik a vasúti közlekedés a térségben.

Mihálffy Béla, Csongrád-Csanád megyei 2. számú választókerület országgyűlési képviselője kiemelte: Minden olyan fejlesztést támogatok és támogatnunk kell, amely Szeged és a térsége gazdaságát fejleszti és az itt élők életminőségét javítja. A vasútvonal fejlesztése egy régen várt nagy jelentőségű és volumenű beruházás, ezért arra kértem a MÁV munkatársait, hogy a lakosság kéréseit és igényeit vegyék figyelembe a kivitelezés során.

Július végéig kiépül a vasúti pálya, mert augusztus 1-jétől megindul a tehervonat-forgalom a Szeged-Röszke-Szabadka vonalon, biztosítva a Budapest-Kelebia vonal korszerűsítése miatt szükséges vágányzár idejére a megfelelő kerülőutat. A teljes felújításig – biztosítóberendezés és villamosítás nélkül – csak korlátozott, éjszakai tehervonat-közlekedést engedélyeznek hatóságilag. Napközben, 8 és 18 óra között tovább folytatódnak a felújítási munkálatok a 2023 őszére tervezett átadásig.

Háttér-információk:

Szeged és Röszke között dolgozik a gépláncSzeged és Röszke között teljes hosszban, 13 kilométeren újul meg a pálya. A vonal átépítésével és villamosításával az érintett nagyvárosok, regionális központok elérhetősége javul. A villamosított pályán 120 kilométer/h sebességgel közlekedhetnek majd a vonatok. (Egyes, rövidebb szakaszokon külső korlátozó tényezők miatt 80 km/h lesz a megengedett sebesség). Röszke állomás vágányhálózatát is korszerűsítik. Új megállóhelyet hoznak létre Szeged-Szentmihály településrészen; itt és Röszkén magasperonnal, akadálymentesítéssel, modern esőbeállókkal, P+R és B+R parkolókkal, padokkal, valamint korszerű utastájékoztatással teszik vonzóbbá a vasúti utazást. Röszkén ezen kívül egy új állomásépületet létesítenek az utasok számára. A vasútvonal villamosításához felsővezeték-hálózatot építenek ki a teljes vonalon, és új villamos alállomás telepítése szükséges Szegeden. Az összes megépülő váltót fűtéssel látják el, így biztosítva télen is a problémamentes közlekedést. A vasúti üzemet a projekt keretében felújítandó szegedi forgalomirányítási központból távvezérlik majd. Továbbá átépítik a keresztező és párhuzamos utakat is.

A fejlesztés összekapcsolódik a szerbiai oldalon, Horgostól Szabadkáig zajló felújítással. A személyszállítás színvonala ezáltal jelentősen javul, sűrűbbé válik Szeged és az észak-bácskai települések között. Szabadka és Szeged között a határrendészeti vizsgálattól függően várhatóan 30-50 perc lesz a menetidő.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 25. 06:00, csütörtök | Belföld

Használtautó-kereskedőt buktattak le az adóellenőrök

Megbukott az adóellenőrzésen az a használtgépjármű-kereskedő, aki nyilvántartásait meghamisítva fiktív kölcsönszerződésekkel fedte el bevételeit.

2024. Április 25. 06:00, csütörtök | Belföld

A kormány felszólította az üzemanyag-kereskedőket, hogy áraikat igazítsák a régiós átlaghoz

A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós átlaghoz, hogy a magyar üzemanyagárak ne szakadjanak el attól - jelentette be a nemzetgazdasági miniszter szerdán.

2024. Április 25. 06:00, csütörtök | Bulvár

Elszabadult katonalovak okoztak sérüléseket és károkat Londonban

Elszabadult katonalovak okoztak személyi sérüléseket és jelentős anyagi károkat szerdán London belvárosában. Három sérült katonát és egy civilt kórházba kellett szállítani.

2024. Április 25. 06:00, csütörtök | Külföld

Joe Biden aláírta az Ukrajna hatvanmilliárd dolláros biztonsági támogatásáról szóló törvényt

Joe Biden elnök aláírta és ezzel hatályba léptette a 95 milliárd dollárról szóló törvénycsomagot, amely a többi között Ukrajna és Izrael számára tartalmaz forrásokat.