2021. május 18, kedd - Erik, Alexandra

2019. Március 27. 15:01, szerda | Külföld

Az eddigi legnagyobb T. rexet fedezték fel kanadai tudósok

Az eddig ismert legnagyobb T. rexé lehetett a Scotty nevű kövület kanadai tudósok új tanulmánya szerint.

Az Albertai Egyetem kutatói a Tyrannosaurus rex fajba tartozó ősgyík hosszát több mint 12,8 méteresre, a tömegét mintegy 8,87 tonnásra becsüliék.

A The Anatomical Record című szaklap aktuális számában megjelent tanulmányuk szerint Scotty egyben a Kanadában valaha feltárt legnagyobb dinoszauruszcsontváz.

Maradványaira 1991-ben bukkantak a Kanada középnyugati részén elterülő Saskatchewan tartományban. A paleontológusok csaknem egy éven át dolgoztak, hogy a gigantikus csontvázkövületet kiszabadítsák a kemény homokkő ágyból.

A kibontást Phil Currie, az Albertai Egyetem paleontológusa vezetésével végezték. Csak nemrégiben sikerült Scotty minden megtalált maradványát összeilleszteni és az egész csontvázat megmérni.

A "zsarnokgyík" 66 millió évvel ezelőtt élt a mai Kanada területén.

"Jelentős méretkülönbségek lehettek a T. rexek egyedei között, egyesek nyurgábbak, mások robosztusabbak voltak, Scotty az utóbbiak közé tartozott. Miután gondosan megmértük a lábait, a csípőjét, a vállait, kiderült, hogy robosztusabb volt, mint a T. rexek összes ismert egyede, így ő az eddig feltárt leghatalmasabb húsevő a világon" - magyarázta a Science Daily portálnak Scott Persons, a tanulmány vezető szerzője.

Scotty nevét arról a skót viszkiről kapta, amellyel a megtalálására koccintottak a tudósok.

Az egyed nemcsak méretével döntött rekordot, hanem életkorával is.

"Scotty a legidősebb ismert T. rex. Korát onnan tudjuk megbecsülni, hogy a csontjait kettévágjuk és megvizsgáljuk a növekedési mintázatukat" - tette hozzá Persons.

A T. rexek gyorsan nőttek fel és fiatalon pusztultak el, Scotty halálakor a becslések alapján harmincas évei elején járt.

"A Tyrannosaurusokhoz képest szokatlanul hosszú életet élt, amely erőszakkal teli volt. A csontokon látható sérülésnyomok ádáz harcokra utalnak" - mondta a tudós.

Sok bordája eltörött, egy másik T. rex harapásának nyomát őrizheti az állkapcsának sérülése - egy hosszú élet csatatéri sebesülései a tudósok szerint.

Scotty csontvázát a Royal Saskatchewan múzeumban májustól lehet megtekinteni.

Címkék: dinoszaurusz, kanada, t-rex

2021. Május 18. 16:02, kedd | Külföld

Késik a Johnson & Johnson vakcinájának európai szállítása

A Johnson & Johnson cég a vakcinabeszerzéséről szóló szerződésben rögzítettektől eltérve jelentős késéssel szállítja koronavírus elleni oltóanyagát az Európai Unióba,

2021. Május 18. 14:08, kedd | Külföld

Felülvizsgálják az abortuszra vonatkozó jogszabályokat az Egyesült Államokban

Felülvizsgálja az abortuszra vonatkozó jogszabályokat és fontolóra veszi Mississippi állam fellebbezését egy alacsonyabb szintű bírósági ítélet ellen

2021. Május 18. 10:51, kedd | Külföld

Néhány angliai körzetben dominánssá vált a vírus indiai változata

Néhány angliai körzetben most már az új típusú koronavírus indiai variánsa az új fertőzéseket okozó domináns változat - jelentette be hétfőn Matt Hancock brit egészségügyi miniszter.

2021. Május 18. 09:49, kedd | Külföld

A fertőzöttek száma 163,4 millió, a halálos áldozatoké 3,38 millió a világon

A világon 163 413 904 ember fertőződött meg eddig a koronavírus-járványban, a halálos áldozatok száma 3 386 457 a baltimore-i Johns Hopkins Egyetem kedd reggeli adatai szerint.