Hírek
2017. Szeptember 28. 16:11, csütörtök |
Helyi
Forrás: MÁV Magyar Államvasutak Zrt. KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG
130 éves a fővárosi HÉV-közlekedés

1887. augusztus 7-én adták át a forgalomnak a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) Közvágóhíd és Soroksár közötti helyiérdekű vasútvonalát.
A MÁV-HÉV gőz- és motorvontatású nosztalgiajáratokkal és ünnepi albummal köszönti a kerek születésnapot.
Miért 1887. augusztus 7-ét, a Közvágóhíd és Soroksár közti forgalom megindulásának napját tekintjük a HÉV születésnapjának, ha a külső Üllői úton, a ferencvárosi teherpályaudvar és a pestszentlőrinci téglagyár közötti 8,1 kilométeres szakaszon már 1887 áprilisában járt helyiérdekű?
Mint sok más kérdésre, erre is megtaláljuk a választ Legát Tibor Hévkönyv című, a MÁV-HÉV gondozásában most megjelent kötetében: a választás „azzal indokolható, hogy a lőrinci vasút 1900-ban nemcsak normál nyomtávúvá változott, de villamossá is, ez ma sincs másképp, hiszen az 50-es villamos közlekedik ezen a vonalon”.
Ráadásul a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság az augusztus 7-i átadást követően, néhány hónap alatt a budapesti HÉV-közlekedés meghatározó vállalata lett: a soroksári vonalat még ugyanabban az évben meghosszabbították Dunaharasztiig; majd alig egy évvel később, 1888 júliusában a Keleti pályaudvar és Cinkota között megépült vasutat, augusztusban pedig a Filatorigáttól Szentendréig közlekedő HÉV-et vehette birtokba az utazóközönség. Ezzel lényegében egy éven belül megépült Budapest három fő HÉV-vonala.
A csepeli Weiss Manfréd Művek dolgozóinak szállítására 1912-ben megszületett a ráckevei HÉV Erzsébetfalva–Csepel szárnyvonala. A fővárosi helyiérdekű vasút négy fővonallal üzemelő, ma is működő rendszere a Boráros tér–Csepel vonal 1951-es átadásával, hatvanhat évvel ezelőtt állt fel.
1888-ban 600 ezren, 1891-ben egymillióan, 1895-ben 2,7 millióan, az 1950-es évek elején pedig már 93 millióan utaztak a HÉV-vonalakon; két évtized múlva – a frissen épült lakótelepek miatt – ez a szám 140 millióra emelkedett. A helyiérdekű vasút ma évente 74 millió utast szállít, a legtöbb utas a Batthyány tér és Szentendre közt közlekedő járatokon ingázik. A pályahálózat hossza 104 kilométer, a vonalak 40 százaléka Budapest területén húzódik; 2011-től a szentendrei vonal a H5-ös, a ráckevei a H6-os, a csepeli a H7-es, a gödöllői a H8-as, a csömöri pedig a H9-es számot viseli.
A BHÉV 1933-ban került a főváros tulajdonába. A HÉV-vonalak irányítását 1952-ben a MÁV vette át, de 1958-ban ismét a fővároshoz, az újjászervezett BHÉV-hez helyezték őket, 1968. január 1-jétől pedig az újonnan létrehozott egységes közlekedési vállalat, a BKV lett az üzemeltető. A Fővárosi Közgyűlés 2016 nyarán döntött arról, hogy a HÉV-ágazat kiválik a BKV-ból; a november 1-jén létrejött BHÉV Zrt. a MÁV-csoport része lett, a cég neve pedig 2017. március 1-jével MÁV-HÉV Zrt.-re változott.
A Hévkönyv hamarosan kapható lesz a MÁV Nosztalgia Kft. boltjában (1067 Budapest, Teréz körút 55.), a hűvösvölgyi Gyermekvasút Múzeumban, illetve a Líra Könyv bolthálózatában, de a MÁV-HÉV Zrt. nem csak ünnepi kiadvánnyal készül a kerek születésnapra. Szeptember 30-án és október 1-jén Pesterzsébet felső és Ráckeve között a MÁV Nosztalgia Kft. gőzvontatású nosztalgiavonatával, október 14-én pedig a Közvágóhíd és Ráckeve között az ’50-es–’60-as évek hangulatát idéző MVIII-as motorkocsival utazhatnak az érdeklődők. (Az utazás minden esetben külön díjszabás szerint, előzetes részvételi regisztráció alapján történik.) Az ünnepi programok 2018-ban a szentendrei és a gödöllői HÉV-vonalakon folytatódnak.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Július 04. 10:57, péntek | Külföld
\"Teljes lezárásra\" tettek felhívást a szerbiai egyetemisták
A szerbiai városok teljes lezárására szólították az embereket a hónapok óta tiltakozó szerbiai egyetemisták, akik pénteken egyebek mellett Belgrád, Újvidék és Nis blokádját tervezik.
2025. Július 04. 09:00, péntek | Belföld
Orbán Viktor: az Európai Bizottság tévúton jár, ha azt gondolja, az emberek nélkül is meg lehet hozni egy egész Európa sorsát meghatá
Az Európai Bizottság tévúton jár, azt gondolja, hogy az emberek nélkül is meg lehet hozni egy egész Európa sorsát meghatározó fontos döntést, de téved, az ukrán uniós tagság nem fog megtörténni
2025. Július 03. 18:41, csütörtök | Életmód
Szeptemberben lesz a „Könnyek a Vízben” Segélykoncert, az adományozás tovább folytatódik
A nagy hőségre való tekintettel az ősz elejére halasztották a szervezők a „Könnyek a vízben” Segélykoncertet.
2025. Július 03. 16:43, csütörtök | PR
Időjósból időutazó: Németh Lajos a Szigetvári Várban kalandozott ,Vitézzé avatták
A Szigetvári Zrínyi Vár falai között barangolt a népszerű meteorológus Zrínyi Miklós nyomában. Hiteles, szórakoztató élményeken keresztül mutatta be elődjeink történelmi örökségét!